Friday 15 June 2012

Kisah Hospital 2# : Mukaddimah kepada sebuah hikmah



Mukaddimah ini,
benar-benar mengajar aku erti tentang jiwa dan doa 
seorang manusia yang aku panggil bonda.

Mukaddimah ini,
menyaksikan sebuah coretan resah dan kasih sekeping hati bonda 
yang berjauhan dengan anaknya.

Mukaddimah ini,
menggesa aku untuk berusaha keras walau derita
dalam episod menghantar doa menongkah petala. 

-gja-
Jumaat
2012/06/15


***
16 April 2012
Isnin

Sehari sebelumnya.
Mesej pesanan ringkas dihantar melayang ke Malaysia. Saya hantar kepada saudari kembar.
(Mesej tak diedit bagi menjaga keaslian, kecuali pada segala shortform dan 
kesesuaian huruf besar-kecil yang perlu.)
Saya

Salam. Noni doakan Ja. Ja demam teruk. Suhu asyik atas 40+.. Lepas mandi turun sikit jadi 38 or 39,. Ja x larat sangat ni. Doakan Ja. Jangan gitau mak. Nanti mak risau.


Rahsia.
Segala kesakitan yang ditanggung, bersama saudari kembar sahaja ahli keluarga yang saya kongsikan. 


Saya menghantar mesej berikutnya :

Noni, tolong tanya mak, kalau orang demam, kita kena buat apa? Ja tak berhenti jelum kepala, tapi still rasa panas. Tapi bila kena air, Ja menggigil. sampai terpaksa gigit towel untuk elak kancing gigi.. Noni doakan..

Kehkeh.

Suruh tanya bonda, tapi konon-konon orang lain yang demam, bukan saya yang demam. Nak berahsia lagi tu. Dan memang, waktu itu bonda tak mengesyaki pun saya lah orang yang demam itu, apabila saudari kembar menyampaikan soalan saya kepada bonda. Tapi, bonda dah ada rasa tak sedap hati. Hati seorang bonda, mana boleh tipu.

Saya menerima balasan mesej itu pada pagi isnin.
Balasan mesej yang diterima (0956am) :

Salam. Noja, mak kata kena gi klinik terus. Tak payah mandi. And jangan berhenti jelum kepala. Kalau kaki sejuk pakai socks and selimut litup. Yang paling penting mesti terus ke klinik without any delay. Noja, bertabah wahai kamu. Sori lambat aku baru abes usrah, phone tak bswa pulak. Aku call kau tak angkat..Tidur dah kot. Rehat tau. Gi klinik. Tc. Moga Allah bersamamu Noja papehal inform aku tau.



***

Itu aje buat kali ini. Masih tergantung lagi cerita tentang mukaddimah ini, tak sempat nak tulis sekarang. Saya ada kerja sekolah yang masih perlukan perhatian. Kerja sekolah saya tak siap lagi...
T___T

Saja gedik-gedik jenguk blog berhabuk ni, conteng-conteng sikit, sebagai usaha mencelikkan mata menjelang dinihari. Kehkeh.

Terima kasih buat yang membaca.

Nanti bila-bila, insyaAllah saya sambung lagi. Banyak sangat nak tulis buat berkongsi mutiara sebuah ceritera. 
Doakanlah agar segalanya baik-baik aja ya.

(=

Masih mencari ruang buat bernafas segirangnya.

Doakan

Inilah pemandangan yang saya tengok selama sepuluh hari sembilan malam berturut-turut dari tingkap bilik wad hospital.
Kalau nak tahu, setiap hari di hospital, saya akan mendongak ke langit, dengan harapan dapat jumpa ruang buat saya tembus ke infiniti. Kehkeh. 考え過ぎだなああ。。。



***

Saya kongsikan antara pengubat kesakitan dari seorang teman yang saya impikan untuk berbual panjang di atas dipan-dipan di taman ketenangan Sana, insyaAllah. Dia antara yang terawal saya menghantar perkhabaran tentang kemasukan saya ke hospital. (Miss you, dear...)


Saat keramat ku terbangkan.

Bismillahirrahmanirrahim.

Oh Tuhan,
bantuku khabarkan pada anginmu,
tiupkan kudrat buat dirinya,
sahabat yang sangat aku cinta.

Oh Tuhan,
bantuku khabarkan pada pepohon jalanan,
tebarkan daunnya buat teduhan,
agar teman tiada lelah berjalan.

Oh Tuhan,
bantuku khabarkan pada unggas di hutan,
seru hidupan mainkan alunan,
karya istimewa buat si teman,
buat dodoian kurangkan kesakitan.

Oh Tuhan,
bantuku khabarkan pada bunga di taman,
tonjolkan warnanya yang paling menawan,
saat temanku gigih berjalan,
kagumkan jiwanya lantunkan kesucian.

Oh Tuhan,
bantuku khabarkan pada mentarimu,
sinarkan cahaya ke seluruh penjuru,
pancar dirinya hantarkan senyumku,
agar terhapus segenap rinduku.

Oh Tuhan,
bantu aku sayangi dirinya,
pindahkan derita biar aku rasa,
kerana dia sangat aku cinta,
kerana Engkau sangat aku cinta.

Allah, ku mohon peliharalah dia umpama seadanya.
Aku rindu kamu,
Hana Biruku.


1 comment:

chihiroitusiapa? said...

salam alaik ukhti.

T____T


moga terus kuat & tsabat walau jasad-jasa ini terpisah dek pulau T___T

semoga Allah menjagamu dlm lindungan kasih syg & chentaNya sebagaimana Allah sentiasa menjagamu dgn baik di sana.

ana uhibbuki fillah abadan abada, insyaallah.


-yang turut merenduuuimu-